Summa sidvisningar

torsdag 9 september 2010

Jag ångrade mig här kommer Linköping

Skrev jag att jag inte skulle blogga om innebandyn idag. Då kan jag berätta att jag är en snabb person som ångrar snabbt. Dock kan man inte ångra sig vid alla situationer som t.ex. när man har skrivit kontrakt.

Nu kommer Linköping. Linköping som gjorde den stora hypen inom innebandyn. Ett lag i division 1 som ville verkligen upp och gjorde det mesta. Niklas Jihde och hans gamla parhäst Anders Hellgård från den tiden då båda spelade i Pixbo. Det fattades bara att "Aga" skulle ha varit med i detta spel. Istället fick den mer orutinerade och okände talangen Martin Karlsson vara den tredje länken Linköping vill visa att man har både talangmässigt och ekonomiskt kraft att slå dem andra lagen i samma serie med råge. Inget Inget och åter Inget skulle få stoppa dem och spekulationerna om att Linköpings Hockey var med i spelet bara växte och växte. Så var det inte vilket jag tycker är mycket skönt och bra. Man skall gå med egna krafter och kämpa slita och nå sina mål inte genom att någon annan serverar till dig.

Vem är då jag denna lilla bloggare som tror att han kan mycket. Är det någon läsare som tänker så? Varsågod tänk så jag berättar vem jag. Jag är från en familj som har läst kämpat och gjort en hel del annat. Arbetarklassen som höjde sig till medelklass. Mors Morfar flyttade till Helsingfors och jobbade inom VR ( Finska motsvarigheten till Svenska SJ) satte ihop spår delar jobbade för att järnvägen skulle utvecklas. Innan dess hade dem i många generationer jobbat i ett litet bruk som heter Taalintehdas i Finland ( Dalsbruk) Mors mormor en vanlig arbetarklass människa som jobbade på affär längst som kassör blev till slut arbetslös och för att få tillräckligt med poäng så skötte hon om min mor. Här börjar uppgången på den sidan. Mormor inte vem som helst utan en riktig kämpe här var det jobba jobba jobba läsa läsa läsa. WW2 pågick och mormor fick till slut jobba som piga på stor herrgård. Men som jag har skrivit det var läsa läsa läsa som gällde och när kriget tog slut så slutförde hon gymnasiet och började läsa på universitet i Helsingfors där hon kommer från. Det blev ända upp till anställning på finlandsbank som revisor (Motsvarighet till svenska riksbanken på den tiden). Morfars historia är en helt annat Morfars fader hade det verkligen inte enkelt. Hans fader i sin tur var lokförare och olyckan skulle komma när morfars fars far körde tåg Morfars far skulle springa ifatt tåget som kördes av hans far men ingen nödbroms bara den vanliga enkla bromsen. Tågen gick inte fort på den tiden men tydligen tillräckligt så att morfars far lyckas springa snabbare men dock bli påkörd och ja tyvärr det tyvärr med att vet inte så mycket mer därifrån. Morfars mor en hel vanlig arbetar människa vad jag fått veta. Morfar föddes... Morfar föddes i det som idag sorgligt nog inte är i det land som det var då. Morfar föddes i det som skulle bli något som tyvärr tyvärr skulle bli något helt annat än vad det var.... WW2 Började det värsta som kunde hända för min morfar och övriga släkten från den sidan. Morfar en dåvarande modig 17 åring som skulle försvara sitt land och den marken där han bodde växte upp föddes han blev den som skulle sköta om kanonernas riktning han var den som sade till dem som skulle smälla i vilken riktning kanonkulorna skulle skjutas. Men på andra sidan var det ingen lätt motståndare som dem skulle möta. Det var det stora Sovjet med Stalin i spetsen. När WW2 tog slut flyttades familjen med tvång ( Sovjet tog över och så är det fortfarande nu också men det är Ryssland). Morfar flyttade till Helsingfors där han skulle lyckas försäkringsman hos Pohjola försäkring tills pensionen.

Moder min hela vägen till språkvetare på universitet i Savonlinna ( Svenska Nyslott) Kontakter är viktigt och hon sommar jobbade under dem åren på sedeltryckeriet i Finlandsbank under dem åren. Men flyttade till Sverige tillsammans med dem andra från Nyslott tiden till Stockholm och Sverige

Faders sida: En fattigfamilj i Kurdistan som var jordbrukare från början men Farfar var dock troende. Jordbruken skulle dock förvandlas till en kiosk när dem flyttade från by till stad. En liten kiosk byggdes men samtidigt fick farsan sälja godis på gatan för att kunna ha råd att gå i skolan och köpa skolböcker. 1980 talet kommer och fader har varit redan då intresserad för Politiken. Statskupp 1980 i Turkiet var det som hände Kurderna skulle bekämpas med hjälp av vapen. Fader var med innan dess för att protestera demokratiskt mot detta men visst det hände och fader fick fly till Syrien för att därifrån via Tjeckien hamna i Sverige och det lilla samhället Troja Ljungby för att bo i flyktingläger. Först var det jobba som gällde lönen måste komma för att annars kan man inte leva när man är så ny som han var. Han kunde ha börjat studera journalistik men nej så blev det inte han jobbade inom psykiatrin på dagtid och gick små kurser via arbetet. Men det räckte inte för mannen som ville komma långt. När han väl hade kapital vände han kappan och körde en helt annan stil Det var nattarbete inom samma bransch som gällde för att på dagen kunna ha tid att 1 sköta om mig men när jag blev större började det jag också hållit och håller på med. Minns ni äldre den tiden då när man sprang till bankerna för att göra affärer och spekulera? Japp så skulle det börja för min far också och är det natt arbete för att spekulera på dagarna som gäller framöver för min fader.... Nu från 5 år sedan och framåt började spekulationerna via internet.

Sådan fader sådan son brukar man säga och ja så är det hos oss för jag fick uppgiften att vara analyserade och ha ett kritisk tänkande.

Inga kommentarer: