Summa sidvisningar

torsdag 7 oktober 2010

Sveriges nya Blixt och sagan om Haninge...







Första bild på Östlund SM-guld med moderklubben Kista IBK nu mera Järfälla Spiders IBK och emellan Kista/Järfälla IBK. När Haninge tog första SM-guldet var jag inte med på noterna. Så fråga mig inte vem som är på den andra bilden... När nyheten om guldet kom till Mitt i Haninge tänkte jag. Nu måste jag hoppa in i innebandytåget. Jag får möta 2 underbara vänner som nu bor i Gävle men bodde då i Haninge. Samma ålder som mig. Dem hade varit med på tåget och jag skulle hoppa in dem hade en annan snubbe också som Kronstrand var granne med då och på så sett hade den 3:e hoppat in. Den tredje bor kvar i Haninge... Om det är någon som tänker på varför Östlund nu är i Haninge Kommun bor och spelar/spelat så kanske detta är en anledning: Finalen 99/00 mot dem som skulle erövra ett tag efteråt. HAJ-Kedjan i Pixbo... Michael Östlund var inblandad i åtta av Haninges nio mål i finalserien. Matcherna var bästa av 5 på den tiden... Sedan: Efter två framgångsrika slutspel för Haninges superkedja med Johannes Gustafsson, Michael Östlund och Jonathan Kronstrand – gick det ännu bättre! Totalt skrapade trion ihop rekordsumman 79 poäng på Haninges 12 matcher. Förutom den ovanstående trion har även följande sex spelare varit med och tagit tre guld i rad med Haninge: Johan Davidsson, Anders Öhman, Mats Nässelqvist, Robert Linder, Daniel Nohrstedt och Mårten Blixt. Den första perioden i SM-final 1 blev mållös. Sedan slog Michael Östlund an tonen med ett hattrick. Haninge gick fram till 7-0 innan Warberg kunder reducera. Lagen fortsatte att vinna sina hemmamatcher fram till match 4, då Haninge kunde säkra guldet genom 6-3-vinsten i Varbergs idrottshall.

Jonathan Kronstrand och hans Haninge tog SM-guldet för tredje året i rad



Säg att Sjögren är bra säg att Ramsin är bra. Säg att Klintsten är bra men ni som inte såg Mårten Blixt stå målvakt under Haninge tiden ni har missat en stor målvakt. Den målvakten betydde en hel del för sitt lag. Sedan hade man GÖK trion i Haninge. För vissa lever den än idag. För vissa är den förlorad. Östlund spelar inte. Men fick veta att Haninge IBK som satsar åter igen har kontaktad. Östlund kollade dessutom på Handen-Älvsjö så han är i Haninge kommun för att stanna. Haninge har nu 3 spelare från sitt gamla 88:a lag som splittrades när Haninge IBK splittrades ( när Kentha beslutade att Hammarby gällde). Har nu grävt i arkiven och hittat sköna gamla bilder. Finns först något annat. Östlund har tagit 4 guld övriga GÖK kedjan 3. Östlund lyckades med moderklubben Kista IBK sedan Kista/Järfälla och nu mera Järfälla Spiders IBK. En annan stor back är den som har spelat alldeles för länge. Fischerström förlåt men när jag menar för länge tänker jag på att: Fischerström har kunnat bli Årets back vilket han har blivit årets center om han vilja och årets forward Årets målvakt också även om det varit svårare. Årets Rookie fanns dock tyvärr inte på den tiden som Fischerström började. Så tyvärr där har han varit chanslös. Men det kanske kommer en son eller dotter Fischerström som tar den titeln!!!

Nya Blixt var rubriken. Här har ni mitt tips som jag visserligen inte har sett men det verkar finnas talang där... http://innebandymagazinet.se/ibm/artikel.asp?d=102&aid=39420

Jag ber om ursäkt om ni tycker att det är för långt men Haninge kommer alltid att stå mig varmt om hjärtat. Där hade jag ett lag som jag följde i vått och torrt. Haninge skulle bara ses läxor med mera nej inget fick hindra förutom resa till släkt i Finland och sjukdomar. ( Skador har jag inte haft så stora och allvarliga). Resorna försökte jag dessutom att jag och moder skulle göra när det var innebandyledigt. Det var både helg och vardag på den tiden. Första resan till borta match kommer jag ihåg. Det var till dåvarande Råsunda IS eller nu mera Duvbos hemmahall Löthallen då jag såg att det var gratis insläpp för alla åldrar och sedan när jag började generera pengar i samband med första sommarjobb så blev det besök i Eriksdalshallen dåvarande storlaget Högdalen tidigare Hagsätra/Högdalen AIS Jakobsbergs Sporthall Järfälla,Solnahallen AIK. En hall jag aldrig har besökt i elitserie/SSL sammanhang är Botkyrkahallen. Den fanns på den tiden ja. Men efter att den tredje personen berättad vad som hänt( Några personer som då var ungdomar hade kommit fram mitt i matchen och börjat bråka med personen och tjejen som var med). Något som jag aldrig vill vara med om och därför blev det nej ingen Botkyrkahallen för Elitserien eller SSL. Tibblehallen känns tyvärr för långt bort... En annan hall som jag inte sett inifrån men har åkt förbi med Buss är: Fornuddens Stavsborgsskolan. Buss 840 från Haninge till Nacka åker den vägen. Den tog vi en gång jag och mina vänner när mina vänner hade dömt i Ormingehallen... Jag har också tagit den när jag åkt till Gustavsberg för att se Odelberg/Gustavsberg. Tyvärr måste man då om man inte vill åka seg buss åka tillbaka till Slussen för att ta 474 så det hände inte allt för ofta...

Jag ber om ursäkt om ni tycker att det är för långt men Haninge kommer alltid att stå mig varmt om hjärtat. Där hade jag ett lag som jag följde i vått och torrt. Haninge skulle bara ses läxor med mera nej inget fick hindra förutom resa till släkt i Finland och sjukdomar. ( Skador har jag inte haft så stora och allvarliga). Läxorna gjorde jag när jag kom hem eller dagen efteråt... Göra innan nej det var skolan lämna ryggsäcken och sedan raka vägen mot Torvalla!!! 2 timmar innan match. En vana som sitter i ryggmärgen än idag. Ja det kan vara därför jag kom först av alla till Handen-Älvsjö för att äta en kebab med bröd. Tyvärr tar Torvalla Cafét inte längre rikskuponger... Subway fick mina pengar för första och sista gången. P.g.a att jag hade lovat komma snabbt tillbaka och MCdonalds hade mycket kö. Lovar jag något så försöker jag så gått jag kan att hålla det... Varför ens skriva om Haninge jo. Entusiasmen och anledningen och orken att hitta all fakta var för att jag 1: Fick höra att Östlund skulle ha varit på matchen Haninge IBK-Grödinge SK som spelades i Lördags i Söderbymalmsskolan som jag såg innan jag gick därifrån till Torvalla. + detta uttalande av någon på innebandysnack. Kenta S.

Jag har hört att Jonte Kronstrand är ute på vift... han kan du säkert få för en billig peng, nu när ni torska redan i andra omg......

köp köp köp.

Underskatta aldrig Kronstrand. Han har spelat innebandy han äger ett innebandyklubb märke han har haft innebandy skola och han tillsammans med Joachim Borgqvist har startat Svenska Innebandy Akademin.

Krogstrand Enterprise AB är något för framtiden!!! Länge leve Jonathan Kronstrand god bless him ( Egentligen säger dem God bless America). För nej bakgrunden av Kronstrand är att han är icke svensk född:

Jonte Kronstrand föddes i New York 1970. Två år senare adopterades han av en familj i Nacka utanför Stockholm, där han också växte upp. Idrottsintresset började tidigt. Jonte förklarar att han hållit på med många olika sporter och är övertygad om att det varit nyttigt för honom.

– Det gav mångsidig träning, det gav möjlighet att hålla på med idrott året runt och det var roligt att testa sig fram. När jag var 15 år började jag på allvar med innebandyn. Det är världens roligaste sport eftersom den är så snabb och teknisk. Innebandyn är enkel men ändå så innehållsrik och varierande.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fråga mig inte vem som är på den andra bilden... = Niclas Sjögren, en av Sveriges bästa centrar på den tiden.

Mister Micke 1988 sa...

Tackar för svaret.

Charlie Eriksson sa...

Vad kul att hitta en till som verkligen älskade Haninge när dom "fanns" Har verkligen många härliga minnen från Torvalla och sörjer än idag att sagan är slut :(

Anonym sa...

Vad kul att hitta en till som verkligen älskade Haninge när dom "fanns" Har verkligen många härliga minnen från Torvalla och sörjer än idag att sagan är slut :(