Summa sidvisningar

onsdag 17 november 2010

Gamla minnen kommer fram!!!

Mika Packalén skriver om platser som han varit i: http://mikapackalen.blogg.se/2010/november/tarningen-ar-kastad.html. Det är alltid roligt att se bilder och läsa fakta om platser. Grancanaria har jag varit på. Dock var det Playa de inglés. Stockholms skärgård har jag också varit i om Dalarö räknas. Tredje Saimaa har jag inte varit i men det får mig att tänka på minnen tillbaka i tiden.

Morfar som nu är död föddes i Karelen. Den delen han föddes i är nu tyvärr styrt av Ryssland sedan andra världskriget. I min ålder evakuerade hans familj till Mikkeli som ligger vid Saimen. Han själv flyttade till Helsingfors. Som 17 åring var han redan frivilligt med i kriget för att försvara hemlandet. Min mamma studerade i Savolinna språkinstitut ( Universitetsnivå). Saimaa är något jag skulle vilja besöka absolut.

Varje år den 6:e december som är Finlands självständighetsdag ( Dagen 1918 då Finland blev självständigt från Ryssland kollar vi på Okänd soldat. Finns en liten del av den http://www.youtube.com/watch?v=yFrNAKCxBhM&feature=related Stor varning för känsliga scener.

En annan film som finns är: http://www.youtube.com/watch?v=d7-AM1oE_uk Den handlar om en liten pojke som flyttar till Sverige modern skickar den lilla pojken till Sverige. Han skall bo i en helt annan familj tills kriget är slut. Här varnar jag också för känsliga scener men båda är helt klart värda att se.

Finns fler filmer om Finlands historia dessa är bara 2 av många exempel!!!

Inga kommentarer: