Summa sidvisningar

torsdag 20 januari 2011

Invandrare inom innebandyn,gårdagen och idag.

http://svtplay.se/v/2298926/innebandy/invandrare_ratar_innebandyn?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2298934/sb,k103697,1,f,-1

SVT ville nog få fram dem som kommer från icke nordiska länder. Där hör inte t.ex. Palokangas med. Finland har dessutom tillhört med Sverige. Från Finland finns dessutom redan en hel del innebandyspelare i Sverige. Invandrare och innebandyn går kanske inte ihop eftersom precis som Khan säger till SVT. Att det är fler som vet om Boxning Fotboll med mera är en sanning. I Botkyrka och speciellt runt Fittja,Hallunda,Alby området finns det precis som inslaget säger många invandrare men innebandyn har inte lyckats optimalt alls. Kristian Talme borde dock vara en med invandrar bakgrund. Han är ju från Estland. Detta inslag är gjort efter att Talme kommit tillbaka till Balrog. Kan det vara så att bara en av hans föräldrar är därifrån? Jag vet ej men det kanske finns någon läsare som vet.

Inom Fotbollen Basket,Boxning med mera är "kartan" större. Fler länder har vunnit VM och fler världsspelare från olika länder.

Men det kan kanske ske en förändring.

http://svtplay.se/v/2298934/innebandy/hajo_en_udda_innebandyfagel_i_falun?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2298926/sb,k103697,1,f,-1

Ciya Hajo är Kurd och född i Syrien. Spelar i Falun. Där har vi en som gillar innebandyn men är från ett land där innebandyn är något som inte pratas om. Om det görs så är det nog en mycket liten skara som gör det gissar jag. Hockey är nog inte någon stor sport i Syrien. Där kom nog Alfta fram. Kompisarna var det som tog honom till innebandyn.


Just det där att Kompisar kommer in är något som är viktigt.

Jag själv hade ingen koll på innebandyn på herr nivå innan jag började högstadiet. Jag började med innebandyn för att jag inte kunde åka skridskor och att jag skulle lära mig åka fanns inte på kartan. Men klubban ville jag ha med och det blev innebandy. Utan min egen vilja och att jag hittade dem kompisar som jag hittade hade jag inte bloggat om sporten innebandy nu. Om jag inte haft en egen vilja hade nog farsan styrt mig till ekonomin och politiken. Sporterna hade varit fotboll och Basket. Det är jag 100% säker på.

I den förorten där jag bor var det också Fotboll som övervägde när eleverna fick välja sport på gymnastiken i skolan.

Kontentan av det hela är att jag tror att det kommer att komma fler med invandrarbakgrund som spelar innebandy om dem invandrare vi har nu inom denna sport lyckas marknadsföra sporten och att tillväxten på sponsor och kapitalsidan kommer.

Onsdagens innebandy. Toppmatch i Umeå mellan Dalen och Storvreta är något som jag hoppas att Kohonen och hans Storvreta vinner. Linköping-Umeå hoppas jag på Linköping. Skulle vara roligt om en nykomling lyckas ta slutspelsplats.... Umeå klarar inte slutspel denna säsong... Falun och Sirius vinner tack var det hemmaplan tror jag.

Jag kan nu glädja mig åt att jag fick som jag ville.

Idag skall Warberg vinna. Mora skall inte ha en endaste chans. Allt annat är ett fiasko.

Mullsjö vinner bottenträsk matchen mot Balrog. Lantisar/bybor mot förortsvuxna/Stadsbor. Men i publiken är det mycket mer av den första varan och därför vinner Mullsjö ( Publiken bär dem till seger).

Inga kommentarer: