Summa sidvisningar

onsdag 2 februari 2011

Juniorserierna och innebandysajten

Jag skall idag skriva om juniorserierna i Stockholm och den nya innebandysidan. Jag kan börja med att jag inte har riktigt lika mycket koll på juniorer som jag hade för drygt 3 år sedan.

HJ19 förstår även jag att det betyder att åldern får vara max 19 år för att spela. 1 spelare får ha dispens... Hur många som går till slutspel är nu en gissning. Jag gissar på att det är 6 lag som går till slutspel 2 går +-0 och 2 åker ur. Men i resten av serierna: Är det ett eller två lag som går vidare till slutspelet. Där är jag osäker.

Då börjar jag med att syna division 1. Järfälla,Hässelby,Huddinge,Älvsjö,Tyresö och Handen skulle gå vidare just nu. Täby är 1 poäng bakom Handen.... I division 1 är det mycket. Täby har nog minst antal juniorer, Handen,Hässelby och Huddinge har flest i sitt Herrlag. Hur slutspelet ser ut kommer jag dessvärre inte heller ihåg. Vilket lag möter vilket från respektive serierna. Jag tror mest på att Järfälla Huddinge,Älvsjö och Handen är starkast när det väl kommer till slutspelet. Då är Herrserierna slut och dem bästa kommer med. Spelarna koncentrerar sig på denna nivå. Hur placeringarna i denna serie ser ut till slut är inget jag vill gå in på nu även om jag är en spekulativ människa.

Då går vi vidare till division 2 Norra. Där Ackers kommer med all säkerhet etta. Ackers behöver vinna en match för att vara klar etta. Nästa omgång möter man Vallentuna som är sist. Om nu reglerna är som det var på den tiden jag följde så skulle det i dagsläget bli som så att: Töjnan skulle ta den andra slutspelsplatsen. Detta eftersom varken Järfälla B eller Huddinge B får ta den. Ja ni läste rätt Huddinge har sitt B-lag i den Norra serien. Ensam söder lag.

Södra division 2 ser lite lustig ut. Nacka har bara spelat 10 matcher medan dem andra har spelat 12 respektive 11. Matchflyttar men varför? Nacka och Farsta har samma poäng. Nacka har chans att rycka. Klarar Nacka det så är förstaplatsen på god väg.

Division 3 A-F. A till F är det som gäller. I division 3 brukar dem där sämre lagen finnas. Dem där som dem där division 1 lagen skall slå alla dagar i veckan. Men visst finns det undantag. Då Menar jag inte att A eller B lag inte har gått vidare och dem plockar in från dem. Nej jag tänker på att det kan finnas nya föreningar som inte haft juniorverksamhet på många år. Ett sådant var Odelberg/Gustavsberg P89 på den tiden. Startade med att leka katt och råtta leken i division 3 och vann finalen mot Hässelby som spelade även då i division 1.

Division 3 A. Där har vi Ackers C-lag som är etta. Men dem har 2 matcher mer spelade än resten. Skulle nu gamla Gaik d.v.s Grimsta AIK vinna 2 matcher så är man etta. Vad har Grimsta för spelare har jag ingen aning om. Nya Odelberg är man dock med all säkerhet inte.

Division 3 B. Skulle regeln gälla så skulle med all säkerhet Sundbyberg få med sig ett slutspels lag. Järfälla C och Ackers B har med all säkerhet redan sina A-lag med. Vällingby skulle följa med. Men många omgångar är kvar och Bele Barkarby B är bara 3 poäng ifrån Vällingby.

Division 3 C. Sundbyberg B finns med här som etta. Högalid A är 3 poäng efter men har 1 match mindre spelad. Järfälla har till och med D lag. Bele Barkarby har C lag här. Enebyberg skulle bli nästa.

Division 3 D. I 3 D hittar vi nya lag som vill vara med i Slutspel. Skogås/Trångsund och Älta är etta och tvåa. Älta har 3 poäng mindre. Då är frågan är det ett eller 2 lag som går vidare. Här har både ettan och tvåan chansen då dem båda bara har 1 lag med i juniorserierna.

Division 3 E. Här har vi Salem som etta. Salem som för det mesta har 94 spelare med. Hur långt kan laget gå???

Division 3 F. Sista serien nu. Sköndals B är med här. Om inte A-laget går vidare från 3D så går detta lag vidare.

Nu är dock frågan till er som har barn eller själva till och med spelar i juniorserierna. Hur många lag är det från respektive serier som går vidare???

Får A,B och C lag spela slutspel eller blir det så att B och C lag måste lämna återbud om A lag går vidare till slutspel. B och C spelar då bara för att få gå upp en serie.

Nu skall jag skriva spelare som jag tror kan vara avgörande när slutspelet kommer. Järfälla har jag inte koll men har hört att det surrats om någon vid namn Jesper Larsson,Kjellbris och Simon Schmidt.

Hässelby. Hjälp mig där.

Huddinge Lundberg,Öhman bröderna Olausson Kügerl med mera. Det finns en hel del i detta lag. Bolander som kom tvåa i JAS F poängliga.

Älvsjö. Lieback Asp utan att tveka en sekund så kommer detta att bli en av all-star spelarna i slutspelet. Ett Skott som få klarar när den väl trycks ut. Nielsen och Norrman. Myresten som vann poängligan i JAS F. Fler finns med på listan. Älvsjö är ett lag med spelare från olika föreningar. Janne Gustavsson har säkert lockat med plats i U-19. Myresten är den enda av dessa som har Älvsjö som moderklubb. Nadji Bekhtaoui kom från Sätra via Balrog. Lieback är från Sköndal via Högan.

Handen har ett bra antal spelare. Jirebeck har jag helt klart mest krav på. U-19 spelare skall leda sitt lag. Precis som Rudd kommer att göra med sitt Alba i JAS slutspelet om han är med. Handens spelare skulle jag kunna göra en lång lista av...

Tyresö har spelare som Skallin-Olsson och Johan Enström. Finns fler om dem nu spelar upp sig till högre nivå.

För er som vill se respektive tabeller. Gå in på www.stockholminnebandy och nere till vänster står det Resultat&tabell klicka där och sedan välj serie.

Till imorgon försöker jag studera lite division 2.

Härligt när det öppnas en ny innebandysajt som skall konkurrera ordentligt med Magget. http://www.innebandysajten.se/

1 kommentar:

Anonym sa...

Man får inte alls ha en dispensspelare i HJ-serierna. Gäller bara yngre serier.

Det du skriver om att Janne lockar spelare till Älvsjö för att de ska få U19-plats är helt befängt. Tvärtom är det nästan tuffare att ta plats i U19 om du spelar i älvsjö